نگهداری ماهی قرمز عید
نگهداری ماهی قرمز عید
دو شنبه 10 فروردين 1394 ساعت 1:24 | بازدید : 2520 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )

  نکاتی مهم درباره نگهداری ماهی قرمز عید

______________________________
ماهی قرمز (نام علمی: Carassius auratus auratus)، که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای ماهی از کپور ماهیان است. این ماهی همه‌چیزخوار است. زیستگاه اصلی آن معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیا است. اهلی‌سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت.

بدن این ماهی از نظر شکل ظاهری شبیه ماهی کپور و ماهی برکه‌ای است. شکم و پهلوها نقره‌ای فام و باله دمی فاقد خال‌های سیاه است. تعداد فلس بر روی خط جانبی آن ۳۲–۲۸ عدد و نخستین کمان آبششی در انواع رشد یافته دارای ۵۰–۳۹ عدد خار است. دهان این ماهی نیمه تحتانی است و فلس‌های بدنش بزرگ و ضخیم و دندانه‌دار هستند. پرده صفاق در این گونه از ماهی‌ها تیره‌است.

شرایط محیطی نگهداری ماهی قرمز

- ظرف نگهداري ماهی قرمز :
=================
اولين موضوعي که مي تواند به عنوان يک عامل مهم در عمر بيشتر ماهي موثر باشد، محل زندگي آن است. ظروفي که در آنها ماهی فروخته مي شود، اغلب کوچک است و نبايد اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسيژن موجود در آب احتياج دارند و اين اکسيژن از طريق سطح هوايي که با آب در تماس است وارد آب مي شود. هر چه سطح مقطع بالاي تنگ کوچک تر باشد، اکسيژن کمتري مي تواند وارد آب شود. پس سعي کنيد تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک براي نگهداري ماهي ها استفاده نکنيد.

- آب :
====
آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد. هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و درنهایت مرگ آنها شود. 

برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد. با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید 1 یا 2 بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. درنگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هرقطعه ماهی انگشت قد، حداقل یك لیترمنظور شود، و از شن و ماسه‌های رنگی و نیز برای تزئین آكواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نكنید.

- دمای محیط :
=========
بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

- غذاي ماهي :
========
ماهي هاي قرمز کوچک، حيوانات بسيار سخت جاني هستند و هر چيزي را مي خورند. لذا به راحتي مي توانيد در شرايطي که غذاي مناسب در دسترس نداريد از خرده هاي نان، شيريني و ... به مقدار کم به عنوان غذا به آنها بدهيد. اما اگر در نگهداري آنها مبتدي هستيد به شما پيشنهاد مي شود از غذاهاي آماده آنها که ارزان قيمت هم مي باشد تهيه کنيد. فقط مطمئن باشيد که غذايي را که مي خريد مربوط به Goldfish مي باشد. ماهي هاي نيز مانند انسان به پروتئين، ويتامين و ... براي رشد و زندگي نياز دارند.

در ارتباط با غذا دادن بايد دقت کنيد که دادن زياد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگي آب شده و براي ماهي ها خطراتي به همراه خواهد داشت. سعي کنيد به مقدار بسيار بسيار کم، در سه نوبت غذايي همانند خودتان به آنها غذا دهيد و مقدار آن بايد به گونه اي باشد که غذاي اضافي در آب نماند.

نکات مهم درباره خرید ماهی قرمز عید:
======================
1- ماهی قرمز را از مراكز معتبر و تحت نظارت و كنترل دامپزشكی تهیه نمائید.

2- از خرید ماهی از فروشندگانی كه آن ها را به صورت متراكم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌كنند خودداری گردد.

3- ازخرید ماهیانی كه دارای علایمی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لكه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لكه‌های سفید متمایل به خاكستری یا قرمزمشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لكه لكه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌كه دریك جا قرارگیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یكطرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولك‌های ماهی ریخته است، خودداری كنید.

نکات بهداشتی:
==========
1- افراد حساس ودارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.

2- همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.

3- از دست زدن کودکان به ماهیان جلوگیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود

4- از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.

5- در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود. نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یك لیتر آب كه یك قاشق نمك هم به آن اضافه شده است، برای برخی از بیماری‌ها می تواند مفید واقع شود.

6- به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های كوچك و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آكواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اكسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.

7 - از قراردادن آكواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی درجلوی نورمستقیم آفتاب، كنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری كنید.

8- برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجود داشته باشد. ماهی نباید بیشتر از 2 ساعت در این شرایط بماند.

منبع : جام نیوز

 



موضوعات مرتبط: اطلاعات عمومی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 193
بازدید دیروز : 178
بازدید هفته : 1633
بازدید ماه : 10249
بازدید کل : 336555
تعداد مطالب : 911
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 911
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 193
:: باردید دیروز : 178
:: بازدید هفته : 1633
:: بازدید ماه : 10249
:: بازدید سال : 25063
:: بازدید کلی : 336555