هانتا ویروس چیست؟ علایم و درمان هانتا ویروس
هانتا ویروس چیست؟ علایم و درمان هانتا ویروس
چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399 ساعت 21:0 | بازدید : 532 | نویسنده : آراز شیوا | ( نظرات )
 
علایم هانتا ویروس, نشانه های هانتا ویروس

سندرم ریوی Hantavirus یک عفونت ویروسی نادر اما کشنده است

هانتا ویروس یک خانواده ویروس است که به طور عمده توسط جوندگان گسترش می یابد و می تواند باعث بیماریهای مختلف در مردم در سراسر جهان شود. عفونت با هر گونه ویروس هانتی می تواند باعث ایجاد بیماری هانتاویروس در افراد شود.

 

هانتا ویروس در قاره آمریکا به عنوان ویروس "دنیای جدید" شناخته می شود و ممکن است باعث سندرم ریوی هانتی ویروس (HPS) شود. ویروس های دیگر هانتا ویروس ، بیشتر در اروپا و آسیا یافت می شوند و ممکن است باعث سندرم کلیه هانتا ویروس (HFRS) شوند .

 

هر نوع سروتیپ هانتا ویروس دارای یک گونه میزبان جوندگان خاص است و از طریق ویروس هواسازی شده که در ادرار ، مدفوع و بزاق ریخته می شود و توسط نیش میزبان آلوده در افراد پخش می شود. مهمترین هانتی ویروس در ایالات متحده که می تواند باعث HPS شود ویروس Sin Nombre است که توسط موش گوزن ها پخش شده است.

 

سندرم ریوی هانتا ویروس :

سندرم ریوی (Hantavirus (HPS یک عفونت ویروسی نادر اما کشنده است. توسط موش  پخش می شود. آنها ویروس را در ادرار ، مدفوع و بزاق خود ریخته اند. قطرات ریز با ویروس می توانند وارد هوا شوند. در صورت تنفس هوای آلوده یا تماس با جوندگان یا ادرار یا مدفوع آن ، افراد می توانند به این بیماری مبتلا شوند. 

 

علایم هانتا ویروس, نشانه های هانتا ویروس

راههای انتقال هانتا ویروس

 

علائم و نشانه های هانتا ویروس :

با توجه به تعداد کمی از موارد HPS ، "دوران نهفتگی" مشخص نیست. با این حال ، بر اساس اطلاعات محدود ، به نظر می رسد که علائم ممکن است بین 1 تا 8 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ادرار تازه ، مدفوع یا بزاق جونده های آلوده ایجاد شود.

 

علائم اولیه :

علائم اولیه هانتا ویروس شامل خستگی ، تب و دردهای عضلانی است ، به خصوص در قسمتهای بزرگ عضلانی مانند ران ، باسن ، پشت و بعضی اوقات شانه ها این علائم جهانی است.

همچنین ممکن است سردرد ، سرگیجه ، لرز و مشکلات شکمی مانند تهوع ، استفراغ ، اسهال و درد شکم وجود داشته باشد. حدود نیمی از بیماران مبتلا به HPS این علائم را تجربه می کنند.

 

علائم دیررس :

چهار تا 10 روز پس از مرحله اولیه بیماری ، علائم دیررس HPS ظاهر می شود. اینها شامل سرفه و تنگی نفس است ، با احساس ، اینکه یک باند محکم در اطراف سینه و یک بالش بر روی صورت قرار دارد که نشانه ریه ها پر از مایع است.

 

آیا بیماری کشنده است؟

بله ، هانتا ویروس می تواند کشنده باشد. این میزان مرگ و میر 38 درصد است.

 

علایم هانتا ویروس, نشانه های هانتا ویروس

علائم اولیه هانتا ویروس شامل خستگی ، تب و دردهای عضلانی است

 

تشخیص هانتا ویروس : 

تشخیص هانتا ویروس در فردی که فقط چند روز به آن مبتلا شده است دشوار است ، زیرا علائم اولیه مانند تب ، درد عضلات و خستگی به راحتی با آنفولانزا اشتباه می شوند. اما اگر فرد دچار تب و خستگی شود و سابقه مواجهه احتمالی  با جوندگان روستایی را داشته باشد ، همراه با تنگی نفس ، احتمال هانتا ویروس داده می شود. اگر فرد این علائم را تجربه کرده است ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند و اطلاع دهد که در معرض جوندگان قرار داشته اند.

 

درمان هانتا ویروس :

هیچ درمان یا واکسن خاصی برای عفونت هانتاویروس وجود ندارد. با این حال ، ما می دانیم که اگر افراد آلوده زود تشخیص داده شوند و مراقبت های پزشکی را در یک بخش مراقبت های ویژه دریافت کنند ، ممکن است بهبودی انجام شود. برای کمک به بیماران در مشکل شدید تنفسی در بخش مراقبت های ویژه ، بیماران لوله گذاری شده و تحت درمان با اكسيژن قرار می گیرند.

هرچه زودتر بیمار تحت مراقبت فوری قرار گیرد ، بهتر می شود. اگر بیمار دچار پریشانی کامل شود ، کمتر احتمال دارد درمان مؤثر شود.

 

بنابراین ، اگر در اطراف جوندگان بوده اید و علائم تب ، درد شدید عضلات و تنگی نفس شدید دارید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. حتماً به پزشک خود بگویید که در اطراف جوندگان بوده اید - این امر به پزشک شما هشدار می دهد که از نزدیک به دنبال بیماری جوندگان مانند HPS باشد.

 

علایم هانتا ویروس, نشانه های هانتا ویروس

هیچ درمان یا واکسن خاصی برای عفونت هانتاویروس وجود ندارد

 

راههای پیشگیری از هانتا ویروس : 

تماس با جوندگان در خانه ، محل کار و... را از بین ببرید یا به حداقل برسانید. اگر جوندگان دریابند که مکان شما مکان مناسبی برای حضور آنها نیست ، احتمالاً کمتر با آنها در تماس خواهید بود. سوراخ ها و شکاف ها را در خانه یا گاراژ خود ببندید. تله هایی را در داخل و اطراف خانه خود قرار دهید تا آلودگی جوندگان کاهش یابد.  

 

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که بسیاری از افراد که به هانتا ویروس مبتلا شده اند ، این بیماری را پس از تماس مکرر با جوندگان و یا قطرات آنها (ادرار،مدفوع و بزاق) در اطراف خانه یا محل کار ایجاد کردند. از طرف دیگر ، بسیاری از بیماران که مریض شده اند گزارش دادند که به هیچ وجه جوندگان یا قطراتی از جوندگان را ندیده اند. بنابراین ، اگر در محلی زندگی می کنید که از جوندگان حامل زندگی می کنند ، سعی کنید خانه ، محل کار و ... خود را تمیز نگه دارید.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 



موضوعات مرتبط: آموزش , پزشکی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا مطالب وبلاگ مورد پسند و استفاده شما قرار گرفته است ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 389
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1651
بازدید ماه : 10267
بازدید کل : 336573
تعداد مطالب : 911
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آز وب,تکنولوژی,پزشکی,شعر,اخبار و آدرس azweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 911
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 389
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 1651
:: بازدید ماه : 10267
:: بازدید سال : 25081
:: بازدید کلی : 336573